U četvrtak u 18 časova u atrijumu Narodnog muzeja Srbije, biće predstavljena knjiga Nizozemska, holandska i flamanska grafika od XVI do XVIII veka iz Narodnog muzeja Srbije muzejske savetnice dr Dragane Kovačić.

Kao prvi sistematski katalog dela iz Zbirke crteža i grafika stranih autora, dvojezična publikacija predstavlja rezultat višegodišnjeg rada, inovativnog pristupa, temeljnog stručnog, naučnog i arhivskog istraživanja autorke Dragane Kovačić. Publikacija pruža značajan doprinos u okviru proučavanja nizozemske, holandske i
flamanske grafike, postavljajući nove standarde u istraživanju i organizaciji grafičkih radova. Utemeljena na detaljnom istraživanju relevantne i novije literature vodećih stručnjaka, umesto tradicionalne hronološke organizacije i analize materjiala, Dragana Kovačić je u prvi plan istakla izdavačke kuće od Antverpena, preko Harlema i Amsterdama, do adresa u Rimu i Londonu. Knjiga Nizozemska, holandska i flamanska grafika od XVI do XVIII veka iz Narodnog muzeja Srbije stručnoj javnosi i svim zainteresovanim omogućava uvid u raznorodnu i nadasve
inspirativnu kolekciju grafika istovremeno predtstavljajući uporište za buduća istraživanja i revalorizacije.

Na promociji knjige govoriće mr Bojana Borić Brešković, direktorka Narodnog muzeja Srbije, prof. dr Zoran Rakić, Filozofski fakultet u Beogradu, prof. dr Jelica Novaković, osnivač Katedre za Nederlandistiku na Filološkom fakultetu u Beogradu, recenzent knjige dr Bojan Popović, muzejski savetnik, Galerija fresaka Narodnog muzeja Srbije i autorka knjige, muzejska savetnica dr Dragana Kovačić, Zbirka crteža i grafika stranih autora, Narodni muzej Srbije. Moderator razgovora biće Marija Đorđević, PR Narodnog muzeja Srbije.

U četvrtak 11 aprila u 18 časova, Narodni muzej Srbije otvara izložbu S kraja na kraj
Imperije. Put rimskog viteza, posvećenu epigrafskom spomeniku koji svedoči o bogatoj
civilnoj i vojnoj karijeri rimskog viteza Marka Ulpija iz druge polovine II veka.

Autori izložbe dr Adam Crnobrnja i mr Veselinka Ninković, muzejski savetnici, uz
studiozne uvide prate značenja tragova istorije koje krije ovaj jedinstveni počasni
natpis na prostoru Srbije.

Spomenik je slučajno otkriven u leto 2020. godine uz put ka deponiji „Vinča“, na području
arheološkog nalazišta Ošljane, Ukraden i ubrzo potom pronađen, prenet je u Narodni muzej
Srbije. Pre ovog važnog otkrića, mermerni blok je imao tri života. Prvi put je korišćen
tokom I veka kao baza za statuu, krajem II veka je na njegovoj donjoj strani uklesan natpis na
latinskom jeziku, a tokom druge polovine III veka poslužio je kao građevinski materijal.
Počasni natpis govori o karijeri Marka Ulpija, koji je verovatno bio poreklom iz
Beneventuma u ​​Italiji. Služio je kao konjički oficir u rimskoj vojsci i odlikovan je za
hrabrost u pohodima imperatora Marka Aurelija i Lucija Vera. Nakon završetka vojne
službe, Ulpije je postao carski službenik visokog ranga – prokurator provincije Dakije
Apulensis.

Pretpostavka autora izložbe da je Marko Ulpije službu nastavio i kao prokurator u susednoj
provinciji Gornjoj Meziji, pruža jedan od mogućih odgovora na pitanje: zašto je ovaj javni
spomenik, podignut za njegova života i u njegovu čast, otkriven u Vinči, na teritoriji rimskog
Singidunuma?

Svi zainteresovani posetioci će moći da pogledaju izložbu u Maloj galeriji do 12. maja
2024. godine.

Narodni muzej Srbije i Kulturni centar Ambasade I. R. Iran pozivaju Vas na tribinu i svečano otvaranje izložbe

„Kulturno nasleđe Irana – kaligrafija, iluminacija, kaligrafsko slikarstvo“
uz prisustvo istaknutih iranskih umetnika.

Utorak, 2. april 2024. u 18:30
U okviru izložbe održavaće se radionice za sve zainteresovane, i to radnim danima od 16 do 18 časova, a vikendom od 15 do 18 časova.

Ulaz je slobodan.

Dobro nam došli!

Povodom svečanog obeležavanja 75. godišnjice osnivanja Muzeja Vuka i Dositeja, u sredu, 28. februara u 13 časova biće otvorena izložba Lica Dositejevog liceja kroz spomeničko nasleđe Beograda i održana promocija istoimene knjige, autorke Eliane Gavrilović, muzejske savetnice iz Muzeja Vuka i Dositeja.

U izložbenom prostoru Muzeja Vuka i Dositeja, foto-dokumentarna izložba Lica Dositejevog liceja kroz spomeničko nasleđe Beograda predstavlja područje oko Dositejevog liceja kao inspiraciju brojnih umetnika, fotografa i istoriografa u periodu druge polovine 19. do osamdesetih godina 20. veka. Kroz reprodukcije dela rađenih u tehnici ulja na platnu, akvarela, pastela i crteža tušem i olovkom, printova fotografija i reprodukcija istorijskih mapa i karata starog Beograda, izložba na slojevit način prikazuje objekte, ulice i znamenite ličnosti koje su ostavile trag u istoriji Beograda i Srbije od kraja 18. do sredine 19. veka.

Svečanom otvaranju izložbe prethodi promocija knjige Lica Dositejevog liceja kroz spomeničko nasleđe Beograda, koja na opsežan način i iz šire perspektive govori o istorijskom periodu i kulturnom značaju prostora predstavljenom na izložbi. O knjizi će govoriti Bojana Borić-Brešković, direktorka Narodnog muzeja Srbije, Branislava Jordanović, muzejska savetnica u penziji i autorka Eliana Gavrilović.

Muzej Vuka i Dositeja je muzej u sastavu Narodnog muzeja Srbije. Posvećen je prosvetitelju i prvom srpskom ministru prosvete Dositeju Obradoviću i književniku i reformatoru srpskog jezika  Vuku  Stefanoviću Karadžiću. Muzej je osnovala Vlada Narodne Republike Srbije na predlog Ministarstva prosvete  28. februara 1949. godine. Svoje prve posetioce Muzej je počeo da prima u januaru sledeće godine u zdanju u kojem je od 1809. do 1813. godine radila Velika škola, prva visokoškolska ustanova osnovana tokom Prvog srpskog ustanka, 1808. godine. Ova zgrada nalazi se na Dorćolu i centralni je objekat jedne od najstarijih i najznačajnijih prostornih kulturno – istorijskih celina, nazvane Područje oko Dositejevog liceja. Celina obuhvata deo između današnje Ulice kralja Petra, Gospodar Jevremove, Kapetan Mišine, Simine, Kneginje Ljubice, Braće Jugovića, Akademskog parka i Zmaja od Noćaja i od 1989/1990. godine ima status kulturnog dobra od izuzetnog značaja.

Publika će moći da se upozna sa značajnim ličnostima, spomenicima i istorijatu Područja oko Dositejevog liceja na jedinstven način iz književne i izložbene vizure. Izložba traje do 28. aprila 2024. godine.

Povodom zvaničnog obeležavanja Dana državnosti Republike Srbije – Sretenja, u Maloj galeriji Narodnog muzeja Srbije, u sredu 14. februara u 19 časova, otvara se izložba „LADA – 120 proleća. Izbor dela iz zbirki Narodnog muzeja Srbije“. Priređena u saradnji Narodnog muzeja Srbije i Društva srpskih umetnika Lada, izložba je posvećena važnom jubileju, 120. godišnjici postojanja ovog uglednog udruženja, nastala sa idejom da ukaže na kontinuiranu delatnost, dugotrajnost i savremenost Lade, kao važnog oslonca u očuvanju nacionalnog umetničkog nasleđa.

Predstavljajući raznolika dela dvadeset aktivnih članova Lade, uzornih biografija i međunarodnog ugleda, izložba teži prikazivanju umetničke slobode, svojstvene ovom znamenitom udruženju, koje neguje aktivni odnos između tradicionalnog i modernog, bez unapred utvrđenih normi i predrasuda.

Osnovana u godini obeležavanja stogodišnjice Prvog srpskog ustanka, krunisanja kralja Petra I Karađorđevića i otvaranja Prve jugoslovenske umetničke izložbe, Lada je gradila svoj put uporedo sa razvojem državotvornosti Kraljevine Srbije. Čuvajući mudrost i lepotu svog slovenskog bića, prema rečima autora izložbe, muzejskog savetnika Petra Petrovića iz Narodnog muzeja Srbije, Lada je bila savremenik važnog perioda u novijoj srpskoj istoriji.

Iz godine obeležavanja veka i po od rođenja slikarke Nadežde Petrović, idejne i duhovne začetnice Lade, Narodni muzej Srbije se simbolično nadovezuje na obeležavanje 120. godišnjice postojanja Društva srpskih umetnika Lada. Kao važan učesnik u razvoju Društva, Narodni muzej Srbije budno prati i doprinosi podršci Ladinih aktivnosti izložbenom i izdavačkom delatnošću, sakupljanjem, čuvanjem i izlaganjem dela njenih članova.

U Maloj galeriji Narodnog muzeja Srbije, publika će biti u prilici da do 24. marta uživa u delima Svetomira Arsića Basare, Jarmile Vešović, Josifa Vidojkovića, Nikole Vukosavljevića, Radomira Damnjanovića Damnjana, Aleksandra M. Đurića, Branimira Karanovića, Vesne Knežević, Radmile Lazarević, Milana Cileta Marinkovića, Milovana DeStil Markovića, Save Pekovića, Slobodanke Rakić Šefer, Todora M. Stevanovića, Igora Stepančića, Dobrija Stojanovića, Slobodana Trajkovića, Tijane Fišić, Save Halugina.

Povodom Sretenja – Dana Državnosti Republike Srbije ulaz u Narodni muzej Srbije je besplatan tokom 14, 15. i 16. februara. Očekuje vas niz zanimljivih muzejskih sadržaja, dobro došli!

U utorak 23. januara sa početkom u 13 časova otvara se izložba„Dositejev dolazak u Beograd” u izložbenom prostoru Odžaklije Muzeja Vuka i Dositeja, posvećena poslednjoj životnoj etapi velikana srpske kulture, Dositeja Obradovića.
Na izložbi su predstavljeni eksponati iz zbirke Muzeja Vuka i Dositeja koji su retko izlagani – bronzano poprsje Dositeja Obradovića, rad Rudolfa Valdeca iz 1911. godine, Dositejevo poprsje u gipsu Marka Brežanina iz 1940. godine, Dositejev portret Marina Tartalje, kao i plakete i medalje sa likom Dositeja Obradovića izrađene u radionicama vajara Đorđa Jovanovića i Ivana Meštrovića. Među izloženim delima izdvajaju se pisma koje je Dositej Obradović razmenjivao sa bliskim prijateljima tokom boravka u Zemunu i Beogradu. Sve stranice pisama biđe dostupne zainteresovanim posetiocima u elektronskoj formi, sa prepisom preuzetim iz Sabranih dela Dositeja Obradovića u šest knjiga, u izdanju Zadužbine Dositej Obradović. Na izložbi će biti predstavljena i arhivska građa vezana za obeležavanje sto godina od Dositejeve smrti i postavljanje spomenika 1914. godine — program svečanosti otkrivanja spomenika, program svečane predstave Srpskog kraljevskog narodnog pozorišta i pozivnice za banket Beogradske opštine.
Otvaranju izložbe prethodi promocija knjige Dositej Obradović (1739/1742 – 1811), objavljena u izdanju Narodnog muzeja Srbije. O knjizi će govoriti Ljiljana Čubrić, muzejska savetnica u penziji, teoretičarka književnosti, prof. dr Jasmina Ahmetagić i autorka Eliana Gavrilović, muzejska savetnica iz Muzeja Vuka i Dositeja.
Muzej Vuka i Dositeja koji je u sastavu Narodnog muzeja Srbije, po svojoj memorijalnoj koncepciji posvećen je prosvetitelju i prvom ministru prosvete Dositeju Obradoviću i reformatoru srpskog jezika, tvorcu srpskog književnog jezika, Vuku Karadžiću. Izložbom o Dositejevoj poslednjoj životnoj etapi i sveobuhvatnoj knjizi o njegovom životu autorke Eliane Gavrilović, Muzej Vuka i Dositeja uspešno doprinosi inovativnom sagledavanju
značaja lika i dela Dositeja Obradovića sa ciljem predstavljanja javnosti neiscrpne riznice srpske kulturne baštine.
Ljubitelji i poštovaoci Dositejevih životnih i književnih putovanja i svi zainteresovani koji žele da otkriju zanimljivosti iz života inspirativne ličnosti uticajnog dela, moći će da uživaju u izložbi Dositejev dolazak u Beograd do 18. februara 2024. godine.

Crteži Novaka Radonića, jednog od najvažnijih umetnika 19. veka, izlažu se po prvi put kao zasebna celina u okviru izložbe Radonić sam. Izbor crteža Novaka Radonića, koja se otvara u Kabinetu grafike Narodnog muzeja Srbije u četvrtak 14. decembra u 17 časova.

Zaostavštinu crteža Novaka Radonića čini preko 130 crteža i pet skicen-blokova, te je autorka izložbe, kustoskinja Narodnog muzeja Srbije Milica Cicmil, iz tog bogatog opusa izdvojila ona dela koja najbolje svedoče o mestu crteža u Radonićevoj umetnosti i njegovom razvoju u vremenima brojnih aktuelnih umetničkih pravaca poput klasicizma, nazarenske umetnosti, bidermajera, romantizma i realizma. Po različitosti njegovog rukopisa, mogu se izdvojiti dva pristupa crtežu – školski pristup koji za cilj ima savladavanje određenog crtačkog problema i onaj drugi u kojem se vidi usavršavanje modelacije i njegova inovativnost.

Tematika njegovih crteža obuhvata studije antičkih skulptura, studije po živom modelu, antičke i tradicionalne kostime koji su ga uvodili u slikanje istorijskih kompozicija u trenutku buđenja nacionalne ideje. Među najboljim crtežima ističu se portreti i pejzaži kojima pristupa crtežom kao četkicom. Među njegovim delima posebnu grupu čine romantičarski autoportreti kojih ima nekoliko. Najčešće je sebe prestavljao iz poluprofila sa karakterističnim dugim i kukastim nosom.

Posebno mesto u njegovom opusu zauzimaju crteži nastali tokom njegovog boravka u Italiji, koji se mogu podeliti u dve grupe – vedute italijanskih gradova, na kojima su prikazani značajni spomenici, i kopije portreta starih majstora iz Galerije Ufici.  Većina ovih dela ga predstavlja kao pedantnog i preciznog crtača i majstora detalja. Kvalitet italijanskih crteža ogleda se u tome što nastaju pokretu, u brzini, bez komfora, pa zato često imaju „impresionističku“ nedovršenost.

Nakon povratka u domovinu promene u doživljaju umetnosti, ali i realističke ideje koje je sve više usvajao, dovele su do postepenog odustajanja od slikarstva, u korist književnosti kojom se bavio ostatak života.

U izložbi Radonićevih crteža koja nam pruža do sada neviđeni pogled na njegovo delo, možemo uživati sve do 13. oktobra 2024. godine.

 

Raznovrsno i bogato dekorisano posuđe od plemenitih metala, sakupljano tokom više od 150 godina, biće predstavljeno na izložbi  koja će biti otvorena u petak 8. decembra  u 19 časova  u Velikoj galeriji Narodnog muzeja Srbije.

Autorke izložbe „Između trpeze i sofre. Metalne posude od XIII do XIX veka u zbirkama Narodnog muzeja Srbije”, muzejska savetnica Branka Ivanić, viša kustoskinja Nataša Cerović i kustoskinja Ivana Lemkul odabrale su srebrne i pozlaćene tanjire i čaše, koji su činili sastavni deo svečanih trpeza i ličnih dragocenosti, kao i one od drugih obojenih metala, kako bi ispričale priču o njihovoj svakodnevnoj upotrebi za čuvanje, pripremu i serviranje hrane i pića. Delom stonog posuđa smatran je i pribor za pranje ruku, pa je na malom broju sačuvanih predmeta korišćenih u tu svrhu, vidljiva pažnja posvećena njihovom ukrašavanju. Na izložbi će biti predstavljeno i posuđe koje je bilo u široj upotrebi u domaćinstvu, kao što su posude za kupanje koje se po specifičnom obliku prepoznaju i na likovnim predstavama iz različitih perioda i kultura.

Na izloženim predmetima koji obuhvataju široki hronološki opseg, vidljivo je prisustvo uticaja iz različitih kulturnih sredina, kako na posudama nastalim u vreme i na teritoriji srpske srednjovekovne države, tako i na područjima koja je u Otomanskom carstvu naseljavao srpski narod. Susreću se jednostavne vizantijske forme, biljna i životinjska ornamentika karakteristična za zapadnu umetnost gotike, kao i rumi, hataj i saz motivi prisutni na delima osmanske provenijencije. Na pojedinim primerima ovi elementi se prepliću, dok je na manjem broju posuda zastupljena i religiozna ikonografija.

Izložba Između trpeze i sofre. Metalne posude od XIII do XIX veka u zbirkama Narodnog muzeja Srbije pruža nam mogućnost da se upoznamo sa običajima i navikama vezanim za obedovanje u prošlosti, i okolnostima koje ga prate ili mu prethode. Pored istorijskog i etnografskog, izložene posude su i od velikog umetničkog značaja, budući da mnoge od njih prikazuju jedinstvena ikonografska i dekorativna rešenja kakva se ne mogu sresti izvan zbirki Narodnog muzeja Srbije

 U Spomen-muzeju Nadežde i Rastka Petrovića otpočelo je izvođenje radova  na realizaciji projekta sanacije i adaptacije, što predstavlja najvažniji korak u stvaranju preduslova da on postane važno mesto susreta, dijaloga i interakcije sa dragocenom zaostavštinom značajnih pregalaca naše kulture.

Po završetku procedure javne nabavke za izbor izvođača radova, a nakon formalnog uvođenja izvođača radova u posao, u petak 24. novembra 2023. godine je otpočelo je izvođenje radova na realizacija projekta sanacije i adaptacije Spomen-muzeja Nadežde i Rastka Petrovića, čiji je završetak planiran za 2014. godinu.

Projektno-tehnička dokumentacija sanacije i adaptacije sačinjena je u skladu sa „Uslovima za preduzimanje mera tehničke zaštite za sanaciju i adaptaciju Spomen muzeja Nadežde i Rastka Petrovića“ Zavoda za zaštitu spomenika kulture grada Beograda. Uslovi su podrazumevali niz mera i ograničenja u vrsti i obimu radova koji su uslovljeni statusom objekta kao spomenika kulture. U vezi sa tim, izvođenje radova se realizuje uz obavezno učešće kolega iz Zavoda za zaštitu spomenika kulture koji je zadužen za konzervatorski nadzor

Pročitajte još

Ana Kraus, „ljubljena prijateljice srca moga“ i „najdraža supruga“ Vuka Stefanovića Karadžića

Saznaj više

Majstori prerušavanja – Svaka slika ima svoju priču

Saznaj više

Potraga za balkanskim kremenom

Saznaj više