omuzeju

Зденка Живковић (1911-2011)

Зденка Живковић, девојачко Кортусовá, рођена је 15. октобра 1911. године у Чешкој. Са породицом се 1930. године пресељава у Београд и прикључује тиму који је радио на гипсаној и каменој декорацији унутрашњости Народне скупштине Краљевине Срба Хрвата и Словенаца (данас Дом Народне скупштине Републике Србије). Школовање наставља у чешкој школи Томаша Масарика, а затим похађа школе на српском језику. Академију ликовних уметности у Београду завршава 1948. године.

Прво запослење је добила у Савезном институту за заштиту културних добара. У периоду од 1947. до 1950. године била је део екипе, формиране на иницијативу Комитет за културу и уметност Владе тадашње ФНР Југославије, која се бавила копирањем фреско сликарства средњовековних споменика. Екипом је руководио француски сликар Пол Венсан, а осим српских били су ангажовани и француске уметници који су у том периоду предњачили у техници копирања фреско сликарства. Након трогодишњег рада, дела су представљена 1950. године на изложби у палати Шајо у Паризу. По повратку изложених дела у Југославију, формира се Галерија фресака, која је 1973. године припојена Народном музеју.

Зденка се 1962. године званично запошљава у Галерији фресака у којој формира сликарски атеље, депо и систем чувања копија фресака. Упоредо, обучава и оспособљава низ уметника за рад на копирању фреско сликарства.

Специјализацију завршава 1968. године на Академији лепих уметности у Прагу. По одласку у пензију 1976. године, оснива школу старих сликарских техника у манастиру Сопоћани и наставља да преноси своје знање и умеће. Поред педагошке активности, наставља активно да копира фреске и сарађује са музејима широм Србије.

Зденка Живковић је израдила велики број копија фресака српских средњовековних цркви и манастира (Пећка патријаршија, Сопоћани, Дечани, Грачаница, Каленић, Манасија, Раваница… ). У оквиру њене иницијативе да се копирају фреске из угрожених манастира, са супругом Браниславом је израдила збирку детаља фресака цркве Богородице Љевишке из Призрена. Збирка од 158 малих копија је настала у периоду од 1950. до 1955. године, после откривања живописа, који је за време турског периода био премалтерисан, а црква претворена у џамију.

На изложби посетиоци могу видети копију фреске из Богородице Љевишке, део збирке коју је Зденка израдила са супругом Браниславом.